Уроки

Урок навчання грамоти, 1 клас
Тема: Буква Її. Позначення буквою Її звукосполучення [йі].
Мета: Ознайомити учнів з буквою Її та її звуковим значенням. Вправляти у звуко-буквенному аналізі слів із цією буквою. Формувати навички правильного швидкого читання. Продовжувати       відпрацювання взаємодії в парах.
Розвивати спостережливість, увагу, логічне мислення, уміння зіставляти, порівнювати звуко-буквенний склад слів та їх смислове      значення.
Виховувати почуття любові і гордості за рідну мову.

Обладнання: малюнок сонечка, їжачка; картки зі складами у вигляді листків дерев; картки для складання моделі речення, слова (фішки), ялинки (аплікація з картону); карточки з текстами, променеподібні таблиці; літра Ї – демонстраційна таблиця. Іграшковий їжачок.  Магнітофон.

Урок-гра.
Зміст уроку
I.                  Організація класу
Вчитель: діти, в народі кажуть, що добрий гість – дому радість. Гадаю, що ви, як і я, дуже раді нашим сьогоднішнім гостям. Любі діти, хоч і навчаємось ми в школі всього декілька місяців, в нашій гімназії ми – найменші школярики, але багато чому вже навчилися і свої вміння покажемо на сьогоднішньому уроці.
-         Подаруйте мені свої гарні, милі, світлі усмішки і почнемо урок.
     До нас завітала казка.
I.                  Актуалізація опорних знань.
     1. Загадка
              А кого з собою запросила казка до нас на урок ви дізнаєтесь відгадавши загадку.
              Відгадування загадки:
     Вдень на небі гуляє, а ввечері на землю сідає. (Сонце).
- Але як у казках ведеться почнемо все по порядку. Тоді нехай вступає в свої права казкова чарівність. Допоможе мені в цьому ось цей казковий сонячний промінець, який я попросила для вас у сонечка. За кожне правильно виконане завдання ми будемо прикріплювати до сонечка промінець. А за кожну  правильну відповідь ви отримаєте сонцезайчик (жовтий кружечок), хто отримає найбільше – той найкраще працював на уроці. І найпершим прочитає збірочку казок «У сонечка в гостях» з нашої класної бібліотечки.

     2. Моделювання речення.
     Сонячний промінчик пропонує придумати речення про сонечко.
     (Діти придумують речення).
     Найбільш вдало придумане речення змоделювати.
     (Один учень біля дошки, всі інші у зошитах).
     Наприклад: Ясне сонечко заглядає у віконечко.
-         Яку букву вчили на попередньому уроці? (Я)
-         Які звуки позначає ця буква?( [й] +[ а], або тільки [а], після м’якого приголосного)
-         Назвіть у реченні слова зі звуком [йа]. (Ясне)
     Робота в парах.
    
     3. Моделювання слів (за допомогою фішок)
- За допомогою фішок "запишіть" звукову модель слова ясне
(                                    )
- Промінчик просить не залишити його без уваги.
     Якщо  промінчиків багато, то говоримо:
              промінчик – промінчики (промінці)
              сонячний промінчик – сонячні промінці.
-         За допомогою фішок утворіть звукову схему слова

сонячні (                                            ) 

Висновок, коли буква я позначає два звуки, в яких випадках один.
Сонячний промінчик дякує за гарні відповіді, за правильно виконані завдання. 
4. Читання складів з буквою я за складовою таблицею
     - Вирушаючи з дому, щоб веселішою була дорога, сонячний промінчик взяв з собою пісеньку.
     Давайте разом з сонячним промінчиком її заспіваємо.
 

ян
ял
яр
ят
яс
ня
ля
ря
тя
ся
             


5. Читання складів, утворення зі складів слів.
     Подорожуючи далі наш сонячний промінчик на стежечці торкнувся купки золотого листя.

Купка листя золотого,
обминувши пень і хмиз,
прямо з горбика крутого
нишком сунеться униз.

- Діти, в цій купці золотого листя чаклун заховав казкового героя. А звільниться цей герой лише тоді, коли ми виконаємо завдання, тільки тоді чари злого чаклуна перестануть діяти.
     ( Під листям їжачок-іграшка. На листі букви для слів. Для кожного слова – листя певної форми).
Завдання:
1)    Прочитати склади.
2)    Зі складів скласти слова та прочитати їх.
6. Вправи на читання розширення кута зору.
     Діти, наш казковий сонячний промінчик зустрівся з вітерцем-пустунцем, який підхопив листочки і поніс, але вони накололися на ялинкові голочки.
-         Давайте, діти, розмістимо листочки так між собою, щоб утворилося слово і прочитаємо. 
                 я            ма                                      Зо           я
              я                   сен                            ма               як
           Ял                       та                      во                        яки
       Яри                            на               тро                              янда
    ян                                     тар      Пере                                   яслав     

7. Читання текстів з буквою Я.
         Робота в парах.
         Сонячний промінчик взяв з купки листя ще кілька листочків і щоб вгамувати непосидючого вітерця просить вас почитати.
1)    Сильніші учні працюють з деформованим текстом.(Текст на карточках)
Яринка
                                                       2                  4                3         1
Яринки, лялька, гарна, У,
                                                 3                   4                1                 2
ляльку, Ясею, Яринка, назвала,
                                              6                2                 5                1        4       3
бант, голові, яскравий, На, Ясі, у.

2)    Читання тексту «Ялта»  на с.102-103 (Буквар М.С.Вашуленко, О.В.Вашуленко)
I.                  Фізкультхвилинка
              (Звучить спокійна мелодія )
              Над нами – небо голубе,
              На ньому сонце золоте.
                       Сонце наче буква О
                       Над землею попливло
                       І до нього, як до мами
                       Діти тягнуться руками.

II.               Підготовка до вивчення нового матеріалу.
1.     Відгадування загадки
         Сонячний промінчик просить прочитати, що написано на останніх листочках, та врешті-решт звільнити казкового героя. (На листочку напис: Відгадайте загадку).
                   Котиться клубочок
                   Зовсім без ниточок
                   Замість ниточок
                   Триста голочок. (Їжачок).
-         Діти, їжачок дякує за своє звільнення і пропонує послухати казочку.
(Учитель тримає в руках іграшку – їжачка)
2.     Слухання казочки про букву Ї.
                   Їжачок:
-         Діти, пригадуєте казочку про букву Я?
-         Що ми дізналися з цієї казки про звук [й]?
(Він був щедрий, працьовитий, мав кількох вірних і надійних друзів. Одним з них був звук [а] ).
-         Яку букву вони вдвох подарували Азбуці? (Букву Я).
-         Серед вірних і надійних друзів був і звук [і]. Він був такий тендітний і тоненький, що легко протиснувся вперед і став поруч з [й].
-         Ми з тобою теж  можемо подарувати свою букву Азбуці.
              Там, де ми звучатимемо разом,
              На папері встане буква Ї.
              Я дарую їй свою поставу,
              ти їй очі подаруй свої.
     І всі побачили, як на дві руки, що були поруч стала струнка і вродлива красуня з кругленькими, проникливими очима-крапкам.
(Учитель показує букву Її). Усі захоплено дивилися на неї, а вона скромно сказала:
-         Дякую своїм творцям-звукам [й] та [і].
     Я завжди позначатиму їх там, де вони звучатимуть разом.
     Усі приголосні мовчки милувалися красунею, і ніхто з них не посмів просити її ще про якусь послугу. Кожен думав:
     «Вона така ніжна й тендітна, що досить з неї й однієї роботи. Не буду задавати їй клопоту».
     З того часу чимало води втекло, а буква Ї чесно виконує свою обіцянку – завжди позначає на письмі два звуки: [й] та [і].
(Олексій Катрич)

III.           Робота над новим матеріалом.
1.       Гра «Впіймай Ї».(Плеснути в долоні)
    Їжак покликав їсти й пити
    Своїх маленьких їжачків
    Та не схотіли їсти діти –
    Він їхню їжу сам поїв.
                                 (Н. Забіла)
2. Самостійний добір учням слів із вивченим звуком у різних позиціях.
    - Які слова ви знаєте зі звуками [й] та [і].
(Їжак, поїзд, поїхали, Україна, країна, свої, солов’ї, конвалії).

3.  Звуковий аналіз слова їжак та запис звукової моделі в зошит.
 -   Назвіть послідовно звуки в слові. Поділіть його на склади. Вимовте кожен склад.
     Який голосний чуєте у першому складі?
Який приголосний чуєте перед [і]?
Вимовте злито звуки [й], [і].
Позначте перший склад. Вимовте другий склад.  Охарактеризуйте
звуки. Позначте їх.
Скільки звуків у слові їжак? Підставимо букви під звуками.
Скільки букв у слові їжак?
Чому звуків більше, ніж: букв?
Запам'ятайте, що в українській мові звуки [йі] позначаються буквою Ї.
4.  Показ букви. Порівняння графічної будови з уже вивченими літерами.
Сонячний промінчик осяяв нашу нову літеру і пропонує вам пофантазувати.

Хвилинка фантазії.                    І без Ї не ступить кроку,
Поміж ними чвар нема. І
до Ї моргає оком.
Ї у відповідь двома.
(І. Січовик) Знаходження в природі предметів, які схожі на дану букву.
5. Друкування малої і великої літери в зошитах.
6. Вправи з читання.
а) Утворення й читання складів та слів з новою буквою за променеподібними таблицями.
Сонячний промінчик пропонує прочитати
 VI.   Фізкультпауза (під музичний супровід)
 Робота з букварем. (Буквар М.С.Вашуленко, О.В.Вашуленко с.116-117)
а)  Читання звукових моделей  слів під малюнками.
б)  Читання слів у стовпчиках.
         (Читає вчитель.  Складання речень зі словами).  Читання слів
учнями, виконуючи різні завдання.
- Прочитати слова з буквою й; з буквою ї; з буквою я; написані з
великої літери,
          в) Робота з розвитку мовлення.
Бесіда за малюнком: Київ. Майдан Незалежності. Михайлівський собор.
     г) Робота над текстом вірша Анатолія Камінчука «В зелені діброва…»
Словникова робота.
Діти   колективно з'ясовують значення слів діброва, китицях.
д) Робота в парах. Читання вірша.
е)Робота над текстом «На екскурсії» (Буквар с.117)
VII.   Закріплення нової букви і повторення раніше вивчених.
1. Гра "Утвори нові слова" 
                   
                    У                КРА           Ї                 НА

                   рок                н             жак             род
                                        їна         дальня
                                         й              жа
                                       сиво          дь 

VIII. Підсумок уроку.
-        Які завдання на уроці вам найбільше запам'яталися? Які завдання
найважче було виконувати? Що ви розкажете своїм батькам про
сьогоднішній урок? Сьогодні на уроці всі були працьовитими, розумними,
багато чого згадали, навчилися нового. А зараз ми дізнаємося хто найкраще працював на уроці. У кого найбільше сонцезайчиків, той першим прочитає
збірочку казок «У сонечка в гостях».
-        Завтра до нас на урок прилетить повітряний змій і принесе нам інші
цікаві завдання.


Урок природознавства. 2 клас

Тема: Як змінюється взимку нежива природа? Замерзання води. Лід. Практична робота «Властивості льоду»
Мета уроку:ознайомити учнів із зимовими змінами в неживій пироді; розширити знання учнів про властивості води; ознайомити з властивостями льоду; розвивати інтерес до дослідницької діяльності; виховувати толерантність.
Очікувані результати:учні повинні називати стани води, властивості води під час нагрівання й охолодження, називати властивості льоду.
Обладнання та матеріали:2–3 склянки, вода, цукор, сіль, серветки, лід, одноразовий посуд, кольоровий папір, фотографії річкового, морського, штучного льоду, презентація «Види льоду та його використання»
Тип уроку:урок-практикум
1. Організаційний момент
·        Привітання.
·        Перевірка готовності учнів до уроку.
2. Перевірка домашнього завдання
·        «Синоптична хвилинка».
3. Актуалізація опорних знань. Повідомлення теми уроку
Подарунок від Матінки Природи – «Торбинка з льодом»
Евристична бесіда
— З яких причин узимку відбувається утворення льоду на водоймах? (Унаслідок коливання температури.)
— Пригадайте з минулих уроків, у яких станах може перебувати вода в природі завдяки температурним змінам. (Твердий, рідкий та газоподібний.)
— Сьогодні ми будемо досліджувати властивості води, коли вона перебуває у твердому стані.
4. Вивчення нового матеріалу
·        Актуалізація знань про властивості води. Проведення дослідів учнями.
1) Дослід «Вода — розчинник».
Завдання: довести, що вода є розчинником.
2) Дослід «Вода — рідина».
Завдання: довести прозорість, відсутність запаху, текучість води.
·        Практична робота в парах. Дослідження властивостей льоду.
Завдання: визначити властивості льоду.
Підсумок: лід прозорий, крихкий, холодний, тане в теплі.
·        Розповідь учителя про види льоду та його використання.
Ми сприймаємо лід як щось буденне, таке ж звичне, як повітря й вода. Кожен знає, що на лід перетворюється вода, яка замерзає за 0 °С, і що лід не тоне. Вважається навіть, що лід — одна з найпростіших речовин, на яку не варто звертати увагу. Але ж це далеко не так: лід — дуже цікава речовина, властивості якої складні й часом неочікувані.
·        Презентація 1001 «обличчя» льоду
Харчовий лід — це окремі крижинки у формі кубиків або циліндрів. Виробляється льодогенераторами з очищеної, фільтрованої води. Харчовий лід широко застосовується в харчовій промисловості і сфері громадського харчування. Харчовий лід застосовується як охолоджувач продуктів і напоїв.
Лід Фрапе, або дрібно колений лід,— це строганий або мілкодроблений лід. Використовується для приготування коктейлів з фруктами, крюшону та інших напоїв, які потрібно пити через соломинку. Лід Фрапе ідеально підходить для викладання морських і м’ясних продуктів на вітрині.
Кольоровий лід застосовується для оформлення та охолоджування напоїв і продуктів харчування. Соки, лимонад, коктейлі можна подавати з кольоровими кубиками льоду або різнокольоровими крижаними сердечками. Кольоровий лід подають у посуді з товстого скла або кришталю. Разом з льодом подають щипці для льоду, за допомогою яких лід кладуть у склянки.
Харчовий кольоровий лід одержують при заморожуванні підсолоджених фруктово-ягідних соків. Такі шматочки льоду крім кольору мають приємний фруктовий смак. Кольоровий лід також використовується для декорування льодових скульптур. У цьому випадку для фарбування льоду використовуються харчові або синтетичні фарбники.
Штучний лід — це звичайна вода, заморожена в штучно створених умовах. Лід, заморожений у природних умовах (річковий, морський), є льодом природного походження. Для виробництва штучного льоду застосовуються льодогенератори, морозильні камери, холодильні машини й спеціальні технологічні холодильні установки.
«Сухий лід» — це вуглекислий газ у твердому стані. На вигляд він нагадує звичайний лід (звідси назва). Сухий лід використовується для охолоджування харчових продуктів (наприклад, морозива) при їх транспортуванні й зберіганні, у науково-дослідних роботах для отримання низьких температур (близько –790 °С), при випробуваннях і збиранні деяких агрегатів у машинобудуванні, під час проведення зимових спортивних змагань тощо.
Демонстрація фотографій морського, річкового, харчового льоду.
·        Робота з підручником, с. 78   .
Фізкультхвилинка
5. Узагальнення й закріплення знань
·        Колективне складання пам’ятки «Правила поведінки на льоду».
Також роботу можна провести як обговорення вже складеної пам’ятки. (Роздавальний матеріал.)
·        Робота в зошитах з друкованою основою, с.   .
·        Хвилинка-цікавинка «Використання льоду». (Сторінками «Книги природи».)
·        Бліцопитування.
1.      У яких станах буває вода в природі?
2.      У яких видах трапляється твердий стан води?
3.      Назвіть властивості льоду.
6. Підбиття підсумків уроку
·        Прийом «Закінчи речення»
Сьогодні на уроці я дізнався…
Сьогодні на уроці я навчився…
7.Домашнє завдання, інструктаж щодо його виконання
Підручник: опрацювати матеріал підручника, с. 78-79
Індивідуальне завдання: показати досліди з льодом батькам.
                   

Комментариев нет:

Отправить комментарий